Tärkeää tietoa liittyen koronavirukseen
24.7.2020

Ford Performancen ja RTR:n täyssähköinen Mustang Mach-E 1400

Prototyyppi vie kilpa-ajon ja driftingin uudelle tasolle


  • Ford esittelee täyssähköisen Mustang Mach-E 1400 -prototyypin, joka on kehitetty yhteistyössä RTR Vehiclesin kanssa havainnollistamaan sähköisen voimansiirron suorituskykyä.
  • Täyssähköistä Mustang Cobra Jet 1400 -mallia seuraava Mustang Mach-E 1400 tarjoaa seitsemän moottorinsa ja ultratehokkaan akustonsa avulla 1400 hevosvoiman huipputehon (1419 hv) ja yli 1000 kilon pitovoiman (downforce) 257 km/h tuntivauhdissa.
  • NASCAR-kisassa pian ensiesiintymisensä saava Mustang Mach-E 1400 on suunniteltu haastamaan käsityksiä siitä, mihin sähköautot kykenevät suorituskyvyn säätämisen ja kehittyneen teknologian avulla.  


KÖLN, Saksa, 21.7.2020 – huipputeho: 1400 hevosvoimaa – sähköllä.

Tehtävä suoritettu: Ford esittelee Mustang Mach-E 1400 -mallin, täyssähköisen maan päällä kulkevan raketin, joka näyttää kuinka paljon suoritustehoa on mahdollista valjastaa käyttämättä pisaraakaan polttoainetta. Ainutkertainen Mustang Mach-E 1400 on valmis rata-ajoon, kiihdytyskisoihin tai gymkhana-radalle – mihin tahansa, missä se voi näyttää sähköisen voimansiirron lupaaman äärimmäisen Mustangin suoritustehon. Mustang Mach-E 1400 -mallissa on seitsemän sähkömoottoria ja erittäin korkea downforce. 


Tutustu prototyyppiin videolla



RTR:n kanssa yhteistyössä kehitetty ja Mustang Mach-E GT runkoon (body-in-white) rakennettu ainutkertainen prototyyppi tuottaa 1400 (1419) hevosvoiman huipputehon. Alusta ja voimansiirto työskentelevät yhteen  tarjoten ennennäkemättömän suorituskyvyn.

“Nyt on täydellinen hetki ottaa käyttöön sähköteknologia, oppia siitä ja lisätä se tuotevalikoimaamme,” sanoo Ron Heiser, Chief Programme Engineer, Mustang Mach-E. “Mustang Mach-E:tä on hauska ajaa ihan kuten kaikkia muitakin Mustangeja. Mutta Mustang Mach-E 1400 on järjettömän hauska Ford Performancen ja RTR:n toimenpiteiden ansiosta.”

Mustang Mach-E 1400 on valmistunut Ford Performancen ja RTR:n 10000 tunnin yhteistyön tuloksena, ja sen tavoitteena on pienentää eroasen välillä mihin sähköautot oikeasti kykenevät ja mihin asiakkaat uskovat niiden pystyvän.

“Tämän auton rattiin pääseminen on muuttanut täysin käsitykseni siitä, mitä teho ja vääntö voivat olla,” sanoo Vaughn Gittin Jr., RTR Vehicles -yhtiön perustaja ja moottoriurheilumestari. “Tämä kokemus on jotain, mitä ei olisi voinut koskaan kuvitellakaan, ihan kuin magneettinen vuoristorata.”

Mustang Mach-E 1400 on muotoiltu ilman rajoituksia. Fordin suunnittelutiimi ja RTR käyttivät prosessissa useita samoja työkaluja, joita Ford käyttää kilpa-autoissaan ja tuotanto-ohjelmissaan. Autossa on optimoitu aerodynamiikka, jossa on kiinnitetty huomiota erityisesti jäähdytyskanaviin ja ilmanohjaimiin keulassa sekä alustassa ja takasiipeen. Tavoitteena on yli 1000 kg downforce 257 km/h tuntinopeudessa.

Mustang Mach-E 1400 -mallissa on seitsemän moottoria – viisi enemmän kuin Mustang Mach-E GT:ssä. Moottoreista kolme on kiinnitetty etutasauspyörästöön ja neljä nipussa taakse. Kardaaniakseli yhdistää tasauspyörästöt, joiden laajan säätöalueen ansiosta auto voidaan säätää kaikkiin tilanteisiin driftingistä kovavauhtiseen rata-ajoon.

“Oli haastavaa kontrolloida äärimmäisiä tehotasoja, joita seitsemän moottoria tuottaa,” sanoo Mark Rushbrook, Motorsports Director, Ford Performance. “Mustang Mach-E 1400 todella näyttää, mikä on mahdollista sähköautolle.”

Alusta ja voimansiirto on rakennettu siten, että tiimin on mahdollista tutkia eri rakennevaihtoehtoja ja niiden vaikutusta energiankulutukseen ja suorituskykyyn, mukaan lukien etu-, neli- ja takavetoisuus. Driftauksessa ja rata-ajossa on myös täysin erilaiset alustan ja voimansiirron säädöt, esimerkiksi tukivarsien ja ohjausakseliston muutokset, jotka mahdollistavat äärimmäiset ohjauskulmat driftauksessa. Voima on mahdollista jakaa tasan etu- ja taka-akselin välille tai täysin toiselle akselille.

Ultratehokkaan suorityskyvyn ja suuren energian vapautumistason saavuttamiseksi 56,8 kWh akku (asennettuna) koostuu nikkeli-mangaani-kobolttipussikennoista. Akkujärjestelmä on suunniteltu siten, että sitä viilennetään lataamisen aikana eristävää jäähdytysnestettä käyttäen, mikä lyhentää käyttökertojen välillä tarvittavaa aikaa.

Sähköinen jarrutehostin on integroitu, mikä mahdollistaa peräkkäiset jarruenergiaa talteen ottavat jarrutukset. Jarrutehostin on lisäksi yhdistetty ABS-jarrujärjestelmään ja ajonvakausjärjestelmään jarrujärjestelmän optimoimiseksi. Mustang Mach-E 1400 -mallissa on Brembo™ jarrut, kuten Mustang GT4 kilpa-autossa ja hydraulinen driftingiin suunniteltu käsijarrujärjestelmä. Järjestelmä on integroitu voimansiirron ohjaukseen, mikä mahdollistaa takamoottoreiden sammuttamisen.

Pian NASCAR-kilpailussa ensiesiintymisensä tekevä Mustang Mach-E 1400 toimii testialustana uusille materiaaleille. Konepelti on valmistettu orgaanisista komposiittikuiduista tarjoten kevyen vaihtoehdon hiilikuidulle, jota käytetään autossa muualla.

Ford investoi yli 11,5 miljardia dollaria autojen sähköistämiseen maailmanlaajuisesti. Ensimmäinen globaaliin myyntiin tuleva täyssähköauto Mustang Mach-E on nyt tilattavissa, ja ensimmäiset asiakkaiden tilaamat autot saapuvat Eurooppaan aikaisin ensi vuonna.*


Englanninkielinen lehdistömateriaali ja lisää kuvia löytyy täältä.

                                  

Brembo on Brembo S.p.A. tuotemerkki.

*Viralliset energiankulutuslukemat julkaistaan myöhemmin. Officially homologated energy efficiency figures will be published closer to on-sale date. Ilmoitettu polttoaineen/energian kulutus, CO2-päästöt ja sähkökäyttöinen toimintamatka mitataan Euroopan parlamentin ja neuvoston asetuksessa (EY) 715/2007 ja komission asetuksessa (EU) 2017/1151 sekä niiden viimeisimmissä lisäyksissä ilmoitettujen teknisten vaatimusten ja tietojen mukaisesti. Mittaukset suoritetaan käyttäen World Harmonised Light Vehicle Test Procedure (WLTP) -mittaustapaa. Polttoaineen kulutus ja CO2-päästöt määritetään mallikohtaisesti, ei yksittäiselle ajoneuvolle. Sovellettava vakiotestausmenetelmä mahdollistaa vertailun eri ajoneuvotyyppien ja eri valmistajien välillä. Auton polttoainetaloudellisuuden lisäksi ajotapa ja muut ei-tekniset tekijät vaikuttavat auton polttoaineen-/energiankulutukseen, CO2-päästöihin ja sähkökäyttöiseen toimintamatkaan.  


Ota yhteyttä Tilaa uutiskirje




Uutiset



Käyttöehdot Yksityisyydensuoja Työpaikat